Які проблеми логістичних компаній під час війни, нові можливості для українських перевізників, а також майбутнє індустрії.

Проблеми логістичних компаній помітні зараз неозброєним оком: багато відділень буквально знищені, мости підірвані, а велика частина співробітників вимушено покинула власні домівки. 

Також війна виключила з роботи ключові магістральні дороги, які з’єднували Захід, Центр і Схід (трасу Львів-Київ і Київ-Харків). Відповідно, логістичні маршрути стали довшими, з використанням об’їздів через безпечні дороги. Це в свою чергу вплинуло на збільшення термінів доставки посилок, вантажів тощо.

Перша та найголовніша зміна, що сталася в українській логістиці, – це усунення «центру тяжіння». Як відомо, найбільший складський хаб в Україні – 70–80% усіх професійних складських площ – був у Київській області. Тут було зосереджено 1,8–2,2 млн кв. м професійних складів, компанії оперували площами 10 000–20 000 кв. м.

У Європі спостерігаються рекордні зміни цін на автомобільні вантажоперевезення. Причини цього – інфляція, послаблення попиту, соціальна нестабільність та війна в Україні. 


Європейський контрольний показник ставок автомобільних перевезень підготували аналітики компаній Transport Intelligence, Upply та IRU. Звіт надано за другий квартал 2022 року.


Серед основних причин, що вплинули на рівень цін, – війна в Україні. Після вторгнення в Україну у березні ціна на дизельне паливо до ЄС до вирахування податків підскочила на 69% порівняно із січневим рівнем.


Крім того, на ринку численні індикатори вказують на послаблення попиту на європейські автомобільні вантажоперевезення, при цьому знижується активність у всіх основних країнах, а темпи інфляції позначаються на довірі споживачів та бізнесу.


Ще одна причина - інфляція, яка зростає у всіх європейських країнах і досягла рекордного рівня 8,6% у єврозоні в червні.


Згідно з останніми даними, в Іспанії спостерігається найвище зростання із зростанням цін на +10,2%, що вище, ніж в інших великих європейських економіках Німеччини (7,9%), Франції (5,8%), Італії (8%). та Великобританії (9,1%).


Експерти говорять і про нестачу водіїв, яка зачіпає весь європейський континент. Німеччина перебуває в особливо критичній ситуації, де, за оцінками, не вистачає від 50 до 80 тис. водіїв вантажівок. Робітники-мігранти становлять 24% німецьких водіїв, а втрата громадян України, які повертаються захищати свою країну, ще більше обмежила кількість водіїв у Німеччині.


У Франції та Іспанії спостерігається дуже значне зростання спотових ставок. Зокрема, зростання склало 21,2% кв/кв на напрямі Париж-Мадрид. Це майже вдвічі перевищує середнє зростання спотових ставок у Європі, а також є другим за величиною зростанням серед усіх європейських спотових ставок.


У Німеччині та Польщі всі тарифи, за винятком спотових тарифів із Дуйсбургу до Варшави, досягли нових історичних максимумів на цьому маршрут і після того, як з початку пандемії спостерігалася тенденція до зростання. На відміну від взаємозв'язку, що спостерігається на більшості європейських маршрутів, спотові ставки на цьому маршруті зростали повільніше, ніж контрактні ставки. На попит, зокрема, вплинуло ослаблення в названих країнах. Нестабільність, створена конфліктом в Україні, особливо помітна у цій частині Європи та також впливає на розвиток промислових перспектив.


У Франції та Великобританії після Брекситу транспортні операції між країнами стали дорожчими та тривалішими. Дослідники Лондонської школи економіки (LSE) виявили, що хоча експорт значною мірою відновився, британський імпорт із ЄС скоротився на 25% порівняно з іншими напрямками. Крім того, асортимент товарів, що продаються, скоротився на 30%. Найбільше від зростання адміністративних видатків постраждали товари з низькою вартістю.

 

Індекс тарифів показує зростання шостий квартал поспіль, водночас відсутні будь-які ознаки послаблення.


Автори звіту стверджують, що зростання обумовлене наявністю стабільного попиту.


Завдяки поступовому відновленню економіки після наслідків пандемії Covid-19 сукупний європейський попит різко зріс. Обсяг продажів у листопаді 2021 року збільшився на 7,2%.


Натомість пропозицію зменшує різке зростання вартості дизельного пального, на котре припадає третина усіх операційних транспортних витрат.


Дефіцит професійних водіїв на ринок також збільшує витрати на персонал. У 2021 році найгостріша нестача водіїв спостерігалась у Великій Британії, Німеччині, Польщі, Франції, Італії та Іспанії.


Сукупність факторів сприяла зростанню тарифів на автомобільні вантажоперевезення у регіоні. Очікується, що вартість залишатиметься високою і у першому кварталі 2022 року.


“Попит на автомобільні вантажоперевезення Європою високий, а ставки досягають рекордно високого рівня. Водночас попит стримується поєднанням обмеження пропозиції, проблемах у ланцюжках постачання та нерівномірних Covid-19 обмежень по всьому регіону. Підвищений попит та обмежена пропозиція, схоже, збережуться найближчими місяцями, що, ймовірно, захистить ставки від традиційного падіння у першому кварталі порівняно з піковими сезонними рівнями”, – прогнозує економічний аналітик Натаніель Дональдсон.



Індекс Ti/Upply цін на автомобільний транспорт в Європі продовжує бити рекорди. Так було ще в 4 кварталі 2021 року, коли цей індекс досягає найвищого рівня 108,3. Це відповідає збільшенню на 1,1 пункту порівняно з попереднім кварталом і на 3,2 пункту в порівнянні з минулим роком, уточнює останній контроль ставок автомобільних вантажних перевезень, опублікований Transport intelligence (Ti), Upply та IRU.



Четвертий квартал року традиційно є періодом зростання цін, що пояснюється високим попитом з наближенням сезону відпусток. Нова хвиля Covid-19, яка почалася з появою варіанту Omicron, могла призвести до скорочення споживання, але цього не було. Тепер пандемією керують більш ретельно, і цей новий варіант не призвів до блокування європейських економік.


Крім того, попит залишається дуже високим у виробничому секторі, оскільки країни все ще перебувають у фазі наздоганяння після падіння, яке спостерігалося у 2-му кварталі 2020 року. Навіть якщо цьому відновленню частково заважає нестача сировини, цього достатньо, щоб підняти ціни на автомобільний транспорт.



Дефіцит потужності


Це зростання ціни також підживлюється переважаючою напругою на ринку щодо потужності. Автомобільні перевізники в першу чергу стикаються з дефіцитом водіїв, що постійно зростає. Нові дані IRU, засновані на опитуваннях, проведених у 2021 році про стан нестачі водіїв у Європі, показують, що у Великій Британії дефіцит становить до 100 000 робочих місць і досягає понад 60 000 у Німеччині та Польщі.


З іншого боку, автоперевізники відчувають труднощі з оновленням або розширенням своїх автопарків. Виробництво важких транспортних засобів фактично сповільнилося через брак компонентів.


Стрімкі витрати


Зрештою, підвищення транспортних цін також можна пояснити беззаперечним вибухом витрат, які автоперевізники намагаються хоча б частково перекласти на себе. Оскільки рентабельність сектору відносно низька, від цього залежить його виживання.

Надзвичайно стрімке подорожчання палива відчувають насамперед автоперевізники. У країнах регіону, особливо в Іспанії, Німеччині та Франції, ціни на дизельне паливо, що становить третину всіх транспортних операційних витрат, зросли в 2021 році приблизно на 25% порівняно з початком року.


З іншого боку, нестача робочої сили загалом і водіїв зокрема сприяє підвищенню заробітної плати. Тиск стає ще сильнішим, оскільки працівники також страждають від наслідків загальної інфляції, яка стимулює вимоги до зарплати.



Ця напруга змушує нас вважати, що підвищення ставок на вантажні перевезення залишиться. «Контекст високого попиту та обмеженої пропозиції, схоже, збережеться протягом наступних місяців, що має захистити ставки від традиційного зниження в першому кварталі порівняно з рівнями пікового сезону», — сказав Натаніель Дональдсон, економічний аналітик Ti.



Європейський ринок автомобільних вантажних перевезень CRT22 – найсильніше та найслабше відновлення


Загалом європейський ринок автомобільних вантажних перевезень продовжує залежати від низки факторів попиту та пропозиції, які впливають на попит, зростання, можливості та виклики.


Економічне середовище сприяло зростанню європейського ринку автомобільних вантажних перевезень протягом 2021 року, причому відновлення було зумовлене різким зростанням споживання, оскільки домогосподарства скорочують свої заощадження, а відкладений наявний дохід повертається в економіку. Однак, якщо перейти до 2022 року, перспективи менш оптимістичні. Оскільки війна в Україні, перебої в ланцюзі поставок, низький рівень безробіття та зростання цін на енергоносії триватимуть у 2022 році, інфляція буде вирішальним фактором у визначенні майбутніх рівнів попиту. Із зростанням цін домогосподарства мають менший наявний дохід, і, отже, загальний попит скоротиться порівняно з 2021 роком.


Пакет мобільності продемонструє свій вплив більш повно після 2023 року. Очікується, що всередині країни період охолодження для каботажних операцій зменшить внутрішні потужності, що, ймовірно, обмежить зростання. Захід охолодження матиме непропорційний вплив на перевізників Східної Європи, оскільки вони, найімовірніше, зараз не дотримуються нового положення. Такі країни, як Болгарія, Румунія, Литва та Латвія, ймовірно, втратять частку ринку на користь країн, розташованих ближче до заходу, таких як Польща, Чехія, Угорщина та Словенія.


Ціни на європейському ринку автоперевезень продовжують зростати. Це стало відповіддю як на падіння потужності, зростання попиту, так і на збільшення бази витрат, особливо цін на дизельне паливо. Російське вторгнення в Україну та обмеження поставок нафти з Росії в Європу призвели до подальшого підвищення цін. Хоча витрати на пальне часто обумовлені високими податками, дуже ймовірно, що нещодавнє підвищення ціни на дизельне паливо призвело до того, що витрати на пальне наближаються до 50% витрат на експлуатацію вантажівок.


Підвищення попиту на послуги автомобільного вантажоперевезення ще більше посилило зростання цін. Нещодавно компанія Girteka заявила, що збільшення бази витрат триватиме до 2022 року, заявивши про можливе збільшення на 35,0% порівняно з рівнями середини 2020 року.


Ці фактори призвели до номінального зростання ринку на 14,8% у річному обчисленні, а загальне зростання цін у Європі склало 4,9%. Європейські внутрішні ціни зростали швидше, ніж міжнародні, на 5,3% і 2,8% відповідно. Внутрішні ринки зіткнулися зі зростаючими проблемами пропускної спроможності, що дає більшу цінову владу автоперевізникам, які працюють у межах відповідних кордонів.


Останні ринкові прогнози Ti на 2026 рік показують, що європейський ринок автомобільних вантажних перевезень, як очікується, досягне реального CAGR у 3,0% з 2021 по 2026 рік. Відстеження COVID Recovery Tracker за 2026 рік (CRT26) показує, що загальний ринок автомобільних вантажних перевезень у регіоні збільшиться на 23,1%. у 2026 році, ніж у 2019 році в реальному вираженні. Завдяки надійним торговим прогнозам очікується, що ринок міжнародних автомобільних вантажних перевезень зростатиме швидше, ніж внутрішній, протягом 5 років, хоча він залишатиметься меншим із двох ринків.



Отримати консультацію
Щоб отримати консультацію, будь ласка, заповніть контактну форму або дзвоніть за телефоном: (0800) 60 45 40
Залишити заявку